Daffodil Crafts

Friday, October 28, 2016

Kenapa Celboard penting dalam aktiviti "Sugarflower".






Ini lah "celboard" tu. Nak kata apa yang best sangat pasal bod ni ialah kerja membunga  jadi lebih mudah bila guna bod ni terutamanya part yang buat bahagian alur kat belakang kelopak dan daun. Ini semua berdasarkan pengalaman sendirilah yang kekadang tu paksa diri untuk buat sugarflower terutamanya untuk tujuan "display" kat kedai kami. =)




Bod ni sebenarnya bod yang tak melekat atau "nonstick board" yang pelbagai guna. Jom kita selidik bagaimana ia memudahkan kerja anda semua, ok. Bod ini mempunyai 2 permukaan yang berbeza.

1. Satu permukaan "celboard" ni sememangnya dicipta dengan beberapa alur menegak. Ia adalah untuk mencipta alur atau ruang bagi memasukkan dawai bunga samada di belakang kelopak bunga mahupun daunnya. Rujuk gambar diatas. 

2. Terdapat lubang kecil dengan saiz yang berbeza. 

Ia bertujuan untuk membuat bunga kecil dengan
teknik topi "Mexican" atau "Mexican Hat". Antara
bunga yang biasa dengan teknik ini adalah bunga
"forget me not", bunga melur atau bunga kecil 
yang berkelopak 5. Bahagian yang dihasilkan 
oleh teknik tadi adalah tempat untuk cucuk dawai.

3. Sebelah permukaan lagi berbentuk flat. Anda
boleh gunakan ia untuk mencanai "gumpaste" 
untuk tujuan "sugarflower" mahupun "sugar modelling".

Sebagai seorang "cake decorators" peralatan kecil sebegini sangat membantu. Selain ia menjimatkan masa, anda boleh minimakan kos sebab banyak urusan dapat diselesaikan dengan aplikasi alat bantuan dekorasi berbanding dengan tanpa alat. Ya, setiap alat ada pelaburannya dan ia adalah aset untuk perniagaan anda. Aset pula adalah sesuatu yang boleh menjana pendapatan. Jadi, anda haruslah memaksimakan sebaik mungkin semua aset-aset anda ini termasuklah "CELBOARD".




No comments:

Post a Comment